Hanya Dengan 1 Klik Sahaja!!!

UiTM Di Hatiku ^^,


Monday, 23 April 2012

Kenali Siapa Sebenar Orang Munafik

Bismillahi Rahmani Rahim
Assalamualaikum bloger yg dirahmati Allah.. :D

Kali nie, bgi bloger blog nie, saya akan sajikan kepada kalian mengenai Siapa sebenar orang Munafik.. mungkin anda sekarang tidak sabar bukan untuk membaca apekah isi kandungannya. kan. menarik lar sannngaat tajuk kali nie.. Hehe, kli nie saya akan menjelaskan kepada anda secara terperinci mengenai topik kali nie.. sdah byk informasi yg saya dpt.. tp, dgn ade nyer blog ini.. saya telah meringkaskan secara tepat dengan isi kandungan yang bleh anda faham dgn mdah serta bermanfaat.. insyaAllah..

Ape yang dikongsikan adalah benar dan ianya sahih, bleyh dguna pakai untuk generasi akan dtg..
Ahhaaa!! ape die? huhu, da mcm professor lak aq nie ble berkata2.. Haha melawak kejap eh.. semata2 nak amek mood dikala murung.. huhu.. ok..

Meh kte truskan meh..

Umat islam sejak kewafatan Nabi Muhammad S.A.W. telah dibekalkan dengan AlQuran dan AlHadith.. kedua-dua elemen tersebut adalah bekalan trpenting bagi kte untuk menuju ke Syurga.. Semuanyer brgantung pada kite sendri yg mane kte akan plih.. utk turuti kedua2 elemen tersebut atau tdak.. Allah maha mengetahui di mana akan kita ditempatkan di Akhirat kelak.. sama ade Syurga dgn nikmat yang tdak putus2 atau Nerka dgn azab yg tdak putus2 jge.. terdapat 8nama Syurga dan Neraka. Bagi anda, di manakah tempat yang paling sesuai bagi org2 yg Munafik? anda tahu ape itu Munafik?. Meh saya fhmkan.. Munafik ini adalah mereka yang berpura2 beriman atau berlagak alim tapi hakikatnya mereka kafir serta ingkar akan perintah Allah serta Rasulnya.. dan perbuatan yg dilakukan dinamakan sbagai "nifak"..

Demikian adalh contoh org Munafik
 jika berbicara, mereka berdusta,
jika berjanji, mereka mungkiri,
jika diberi, kepercayaan dia khianati...

memang payahkan klu nak tinggalkan sume nie.. klu difikir2kan, betapa jahilnya diri ini.. knpe lar aq selalu lalai pabila berkata2.. insyaAllah bnde nie akan jdi pedoman bg dri aq serta bloger yg lain..

contoh Firman Allah dan Hadis Rasulullah S.A.W.


1. Dusta

Hadith Rasulullah yang diriwayatkan Imam Ahmad Musnad dengan sanad Jayid: "Celaka baginya, celaka baginya, celaka baginya. Iaitu SESEORANG YANG BERDUSTA AGAR ORANG2 TERTAWA."
Di dalam kitab Shahihain (Shahih Bukhari dan Muslim), Rasulullah SAW bersabda: "Tanda orang munafik ada 3, salah satunya adalah jika berbicara dia dusta."

2. Khianat

sabda Rasulullah SAW: "Dan apabila berjanji, dia berkhianat." Barangsiapa memberikan janji kepada seseorang, atau kepada isterinya, anaknya, sahabatnya, atau kepada seseorang dengan mudah kemudian dia mengkhianati janji tersebut tanpa ada sebab uzur syar'i maka telah hinggap pada dirinya salah satu tanda kemunafikan.

3. Fujur dalam pertikaian

sabda Rasulullah SAW:
"Dan apabila bertengkar (bertikai), dia melampau"

4. Ingkar Janji

sabda Rasulullah SAW:
"Tanda orang munafik ada 3: jika berbicara dia dusta, jika berjanji dia ingkar, dan jika dipercaya (diberi amanat) dia berkhianat." (HR. Bukhari Muslim)

5. Malas Beribadah

Firman Allah SWT:
"...Dan apabila mereka berdiri untuk solat, mereka BERDIRI DENGAN MALAS..."
(An-Nisa': 142)
Jika orang munafik pergi ke masjid/surau, dia menyeret kakinya seakan-akan terbelenggu rantai. Oleh kerana itu, ketika sampai di dalam masjid/surau dia memilih duduk di shaf yang paling akhir. Dia tidak mengetahui apa yang dibaca imam dalam solat, apalagi untuk menyemak dan menghayatinya.

6. Riya'

Di hadapan manusia dia solat dengan khusyuk tetapi ketika seorang diri, dia mempercepatkan solatnya. apabila bersama orang lain dalam suatu majlis, dia tampak zuhud dan berakhlak baik, demikian juga pembicaraannya. Namun, jika dia seorang diri, dia akan MELANGGAR HAL-HAL YANG DIHARAMKAN Allah SWT.

7. Sedikit Berzikir

Firman Allah SWT:
"...Dan apabila mereka berdiri untuk bersolat, mereka berdiri dengan malas. Mereka bermaksud riya' (dengan solat) di hadapan manusia. dan tidaklah mereka menyebut Allah SWT kecuali sedikit sekali.
(An-Nisa': 142)

8. Mempercepat Solat

Mereka (orang2 munafik) adalah orang yang mempercepatkan solat tanpa ada rasa khusyuk sedikit pun. Tidak ada ketenangan dalam mengerjakannya, dan hanya sedikit mengingat Allah SWT di dalamnya. Fikiran dan hatinya tidak menyatu. Dia tidak menghadirkan keagungan, kehebatan, dan kebesaran Allah SWT dalam solatnya.
Hadith Nabi SAW:
"Itulah solat orang munafik...lalu mempercepat empat rakaat (solatnya)"

9. Mencela orang-orang yang Taat dan Soleh

Mereka memperlekehkan orang-orang yang Taat dengan ungkapan yang mengandung cemuhan dan celaan. Oleh kerananya, dalam setiap majlis pertemuan sering kali kita temui orang munafik yang hanya MEMBINCANGKAN SEPAK TERAJANG ORANG2 SOLEH dan orang2 yang konsisten terhadap Al-Quran dan As-Sunnah. Baginya seakan-akan tidak ada yang lebih penting dan menarik selain memperolok-olok orang2 yang Taat kepada Allah SWT

10. Tidak menghiraukan nasib Kaum Muslimin

Mereka selalu menciptakan kelemahan2 dalam barisan muslimin. Inilah yang disebut At Takhdzil. iaitu, sikap meremehkan, menakut-nakuti, dan membiarkan kaum muslimin. Orang munafik berpendapat bahawa orang2 kafir lebih kuat daripada kaum muslimin.


11. Banyak bersumpah 
Firman Allah:
"Dan orang-orang munafik itu bersumpah dengan nama Allah bahawa mereka dari golongan kamu,pada hal mereka bukan dari golongan kamu,tetapi mereka adalah kaum pengecut(tidak berani terus terang kekafiran mereka).Sekiranya mereka mendapat tempat perlindungan,atau gua-gua atau lubang-lubang dalam tanah,nescaya mereka akan melompat kedalamnya." At Taubah ayat 56-57 Mereka menjadikan sumpah mereka dengan nama Allah untuk melindungi kepura-puraan mereka.



Setiap umat Islam wajib berpegang kepada rukun Iman selain dari rukun Islam. Dari segi bahasa iman bermaksud "Tasdiq atau Kepercayaan" dan dari segi istilahnya pula Iman bermaksud "Membenarkan dalam hati, mengakui dengan lidah dan beramal dengan anggota badan". Rukun iman ada 6 perkara iaitu:
1) Percaya kepada Allah s.w.t.
2) Percaya kepada Malaikat.
3) Percaya kepada Kitab-kitab.
4) Percaya kepada Rasul-rasul.
5) Percaya kepada hari Kiamat.
6) Percaya kepada Qada' dan Qadar.

Iman seperti mana yang digambarkan dalam al-Quran adalah suatu hakikat yang tidak terpisah dari realiti kehidupan manusia. Ia bukan semata-mata perasaan atau sesuatu yang tersembunyi dalam jiwa sahaja, tetapi ianya tidak terpisah dengan semua kegiatan hidup manusia, terjelma dalam setiap lapangan dan bidang kehidupan manusia. Jalanilah hidup anda semua dgn berbekalkan AlQuran dan AlHadith dan jangan sesekali berbekalkan hawa nafsu semata-mata..


p/s to Allah: ya Allah, sesungguhnya aku tak layak ke syurgaMu, namun tak pula aku sanggup ke NerakaMu, ampunkan dosaku, terimalah taubatku, sesungguhnya Engkaulah pengampun dosa-dosa besar..

7 comments:

Cik Tetra said...

huhu. Ya allah sesunggunya aku juga tidak layak ke syurgamu dan tapi tidak pula aku sanggup ke nerakamu..

bile bace entry ni. we olls rase sedih sebab. we olls pun tidak sempurna dlm melakukan ibadah Allah. Semoga Allah mengampunkan dosa-dosa hambanya. bertaubatlah selagi masih ade kesempatan. Insyaallah. :')

good entry. :)

ank mak siti said...

amin.. moga Allah dengar lar bisikan hati kte..

we ols sdih jgk.. klu dfkir2kan dri entry nie.. ade jgk bnde yg we olls pyh nak tgglkan.. truk jgk tuh.. insyaAllah..

thanks waeda :D

eh, nie pesal eh xtdo ag? kate pnat..

Noor Adibah Binti A.Latif said...

Ya Allah awak... semoga Allah dgr doa kita semua .. banyak kekurangan kita yang kita tak nampak selama ni..

bila baca entry awak ni, kita rasa kerdil sangat di sisi Dia.. dan kita tahu Allah mmg Maha Pengampun dan Maha Pengasih.. moga2 Dia memgampunkan kita semua sebagai hambaNya :')

Suha said...

masih banyak lagi kekurangan diri. kadang kadang kita rasa apa yang kita lakukan sudah cukup namun masih ada kekurangannya. semoga kita mampu berubah ke arah lebih baik. amin.

thanks din. great entry, nice to sharing! :)

ank mak siti said...

Awak : bykkan kurang kte..ag pown xthu jgakkan ibadah yg kte wat slama nie trima Allah ataupown x.. wallahu'alam..

amin ya rabbal'alamin.. insyaAllah awk..

ank mak siti said...

Suha: tu lar sue.. amalan yg kte buat nie xde penyudah sblum hri Akhrt. banyak sgt kurang kte.. buatlah yg terbaik tuk diri sndri, jgn lupe akn tggungjwb kte sdahlah.. insyaAllah kte bleh brubah dri masa kesemasa..

tq jgk krna komen.. :D

AwieKashi said...

menangis stu dunia baca entri nie...
urm...aku pun belum smpurna... cmne nie Y_Y
ajar aku din...huhu..