Hanya Dengan 1 Klik Sahaja!!!

UiTM Di Hatiku ^^,


Tuesday 10 April 2012

Ketika Hujan Dini Hari..

Hujan datang bersama rahmat Allah, jangan sesekali mencelanya…


….

Rahmat Allah datang tanpa kita jangka, bersyukurlah dengan setiap apa yang datangnya dari Allah Taala kerana itu adalah nikmat bagi kita semua. HUJAN merupakan nikmat Allah yang datang kadang di duga dan kadang tidak. Allah mencipta hujan bukan kerana untuk menyusahkan, malah memudahkan kita. Cuma kita sahaja yang salah menafsir. Janganlah sesekali mencela hujan seperti “aduh, lagi2 hujan, lagii2 hujan”. Perkataan yang selalu didengar dan mungkin diperkata. Sungguh, kata-kata seperti ini tidak ada manfaatnya sama sekali, dan tentu saja akan masuk dalam catatan amal yang jelek karena Allah berfirman: 


“Tiada suatu ucapanpun yang diucapkannya melainkan ada di dekatnya malaikat pengawas yang selalu hadir.” (Qaaf : 18)




Bahkan kata-kata seperti ini boleh termasuk kesyirikan sebagaimana seseorang mencela makhluk yang tidak dapat berbuat apa-apa seperti masa (waktu). Hal ini dapat dilihat pada sabda Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam, “Allah Ta’ala berfirman, ‘Manusia menyakiti Aku; dia mencaci maki masa (waktu), padahal Aku adalah pemilik dan pengatur masa, Aku-lah yang mengatur malam dan siang menjadi silih berganti.’ “ (HR. Bukhari dan Muslim). Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam juga bersabda, “Janganlah kamu mencaci maki angin.” (HR. Tirmidzi, beliau mengatakan hasan shohih) 

Dari dalil di atas terlihat bahwa mencaci maki masa (waktu), angin dan makhluk lain yang tidak dapat berbuat apa-apa, termasuk juga hujan adalah terlarang. Larangan ini bisa termasuk syirik akbar (syirik yang mengeluarkan seseorang dari Islam) jika diyakini makhluk tersebut sebagai pelaku dari sesuatu yang jelek yang terjadi. Meyakini demikian berarti meyakini bahwa makhluk tersebut yang menjadikan baik dan buruk dan ini sama saja dengan menyatakan ada pencipta selain Allah. Namun, jika diyakini yang menakdirkan adalah Allah sedangkan makhluk-makhluk tersebut bukan pelaku dan hanya sebagai sebab saja, maka seperti ini hukumnya haram, tidak sampai derajat syirik. Dan apabila yang dimaksudkan cuma sekedar pemberitaan, -seperti mengatakan, ‘Hari ini hujan deras, sehingga kita tidak bisa berangkat ke masjid untuk shalat’-, tanpa ada tujuan mencela sama sekali maka seperti ini tidaklah mengapa. (Lihat Mutiara Faedah Kitab Tauhid, 227-231) 
…. 

Ketika hujan mulai turun kadang kadang kite payah mencari tempat berteduh atau sibuk berteriak teriak hujan …hujan …dan berlari keluar mengambil jemuran di depan rumah. Seringnya memang seperti itu kita selalu lupa untuk berdoa, semoga saja hujan yang turun tidak membawa bencana atau angin yang berhembus membawa kesejukan. Berikut saya kumpul beberapa doa, mudah mudahan kita semua dapat mengamalkannya: 


1. Doa ketika ada angin kencang 


“Allahumma innii As-aluka Khoiroaa Wakhoiro Maa Fiihaa Wakhoiro Maa Arsalta Bihi Wa-a ‘Uudzu Bika Min Syarrihaa Wasyarri Ma arsalta Bih. 

Ya Allah ssesungguhnya aku mohon kepadaMu akan kebaikan angin ini dan kebaikan apasaja yang ada padanya dan kebaikan yang di bawanya, dan aku berlindung kepadaMu akan kejahatan dan kejahatan yang di bawanya. 


2. Di waktu hujan turun


Allahuma Shayiban Naafi’a 

Ya Allah semog a lebat dan bermanfaat. 


3. Setelah Hujan berhenti 


Muthirnaa Bifadhlillaahi Warohmatih. 

Kami di beri hujan ini karena Allah dan rahmatnya 


4. Mohon perlindungan dari hujan yang membawa bencana


Allahumma Hawaalainaa Walaa ‘Alainaa, Allahumma ‘Alal Aakami Wazh-zhiroobi Wabuthuunil Audiyati Wamanaabitisysyajar. 

Ya Allah curahkan hujan ini di sekeliling kami dan bukan di atas kami, Ya Allah curahkan di atas hutan hutan, di tengah tengah lembah dan tempat tempat tumbuhnya pohon. 


5. Doa ketika mendengar petir 


Subhaana Mayyusabbihur Ro’du Bihamdika Wal Malaa-ikatu Min Khiifatih. 

Maha suci Dzat yang petirpun bertasbih dengan puja pujiNya dan juga malaikat karena takut padaNya. 

Atau bias juga: 

Allahumma Laa Taqtulnaa Bighodhobika Walaa Tuhliknaa Bi’Adzaabika Wa-‘aafinaa Qobla Dzaalik. 

Ya Allah janganlah engkau membunuh kami dengan kemurkaanMu, dan janganlah engkau memusnahkan kami karena siksaMu, dan ampunilah kami sebelum semua itu. 

Mudah mudahan bermanfaat, mohon maaf bila ada kesalahan dalam penulisannya. 

Wassalam. 

7 comments:

Cik Tetra said...

thanks for sharing din..ade jugak eh doa time hujan n selepas hujan, doa time petir pon ade..thanks 4 the info..nice.. :)

#insyaallah akan diamalkan.. :)

ank mak siti said...

most welcome :) itular, byk ag yg kte xtahu nie.. doa pemulaan pertengahan penghabisan mesti ada.. moga bertambahlah iman dalam dada..:)

Anonymous said...

ingat lagi dulu kat sekolah klu hujan lebat gila nt cikgu baca doa pastu kita ramai2 amin kan..tk lama tu mesti hujan reda ..

ank mak siti said...

@sis92: huhu, keajaiban doa yg diaminkn ramai2 da dkabulkn.. insyaAllah doa tu diamalkn okeyh.. :) thank komen..

Nurul Farhan said...

msih ramai yg tdk thu 5 doa yg AMCT senaraikan ni..
nice sharing =)

ank mak siti said...

@Cha_Haya: btui2.. kan bgus klu blog nie pemes.. haha.. thanks fren :)

Noor Adibah said...

amboi cik abang. nak femes yekk.. :D cehhh.. huhu..